Inside Asian Gaming
2020 年 3月 IAG JAPAN 95 T herecentrevelationthatjustoneconsortium, MGM Resorts and Orix, had applied to submit a bid to develop an integrated resort in Osaka – with Galaxy Entertainment Group and Genting Singapore opting to focus their energies elsewhere instead – was the latest in a series of maneuverers by operators as they jostle for position in the world’s most sought after new casino market. But it is no longer just operators making all the noise. At the 1st IR Expo in Yokohama on 29 and 30 January, a notable feature of the exhibition floor was the proliferation of manufacturers and suppliers eager to lend their innovative expertise to Japan’s first IRs. An increasingly common site at Japanese IR shows over the past 12 months, the 45 exhibitors in Yokohama comprised everything from design and architecture, or media and security services firms to the latest technological innovations in IT, video, entertainment and cutting edge robots. Their interest is understandable. According to Yokohama city, estimates for a Yokohama IR range from 20 million to 40 million visitors each year with consumption expenditures of JPY 450 billion (US$4.2 billion) to JPY 740 billion (US$6.8 billion). in the surrounding area. This would create an estimated economic ripple effect (including indirect effects) of JPY 750 billion (US$6.9 billion) to JPY 1.2 trillion (US$11.1 billion) during construction and JPY 630 billion to JPY 1 trillion during operations. Opportunities to get on board an industry that lucrative from day one don’t come along very often. Among the exhibitors at the 1st IR Expo in Yokohama were Japan’s biggest super general contractors – including Obayashi, Taisei, Kajima and Takenaka – who were actively promoting their past success stories in developing large-scale projects as well as showcasing their latest construction and engineering technologies. Notably, Obayashi and Taisei posted record net profit in the six month period to 30 September 2019, aided by 日本 最 近、大阪ではギャラクシーエンターテインメン トグループとゲンティン・シンガポールが手を 引き、MGMリゾーツとオリックスのコンソーシ アムの1者のみがRFPに参加申請したことが 明らかにされた。そして、大阪を離れた運営事 業者(オペレーター)全社は、いまは横浜に焦点を当てている。もち ろん誰もが知るように、 IRの中核となるオペレーター間の競争は 激しい。最大国内3カ所に整備されるIRのオペレーターに選出され る為に各社はしのぎを削っている。 だが、しのぎを削っているのはオペレーターだけではない。 1月29日〜30日にパシフィコ横浜にて開催された「第1回[横浜] 統合型リゾート産業展」では、この一年、日本のIR展示会でよく見 られた光景と同様に、オペレーター、設計・建設関連、映像機器、IT 関連、最新型ロボット、セキュリティーサービス、エンターテイメン ト、メディアなど、45もの出展があり、約1万人の来場者や関係者の 注目を集める様子がうかがえた。 横浜の場合を例にして考えると、IRへの訪問者数は2,000 〜4,000万人/年、IR区域内での消費額は4,500〜7,400億円/年、経 済波及効果(間接効果を含む)は建設時で7,500億円〜1兆2,000億 円、運営時で6,300億〜1兆円/年、と想定されている(横浜市発表) 。これだけの巨額が動くマーケットに参入しない手は無いと、各社 が必死になるのもうなずける。 建設業界は東京五輪関連の需要もあり、2019年4〜9月期で、 大手建設業者のうち3社が純利益で過去最高(中間決算の公開開 始以来)となり他社もそれに続いたが、五輪需要の後に控える大阪 万博やIR需要も期待されている。 設計・建設関連業界からは大手建設業者の出展が目立ち、最 新技術やスマートシティー構想などを展示した。 IT、セキュリティー関連からは、富士通、東芝、パナソニック、アル ソックなどが出展。顔認証や生体認証などを組み合わせた本人確 認サービスを展示した。 富士通は顔と手のひら静脈のマルチ生体認証により、100万人 規模の認証を実現。ちなみに今ではどこでも見かける「手のひら 静脈認証」は富士通が開発・実用化した世界初の方式。 東芝はICカード内に事前に指紋情報を登録しておくことで、2要 素認証が1枚で可能になるシステムを展示した。 パナソニックは「シースルー翻訳カウンター」などを展示。登録 してある顔認証で言語が自動設定され、透明なモニター越しに翻 訳結果を表示し、お互いに顔を見ながら話せる画期的なサービス だ。ホテルのフロントやインフォメーションなどでの使用が想定さ れる。 顔認証等のセキュリティーシステムは、従業員の出入場の簡素
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