Inside Asian Gaming

2020 年 1月 IAG JAPAN 89 日本 “We get approximately 1,220 patrons per month [at all 23 facilities combined] and 6,000 total visits among them,” explains Seki. “The average age is 83-years old and 72% are male.” “Many of our male customers are not skilled at communication,” adds Mori. “Also, because of the age gap between those providing the care and those being cared for, it’s hard to find common topics. However, when there is a common topic, for example gaming rules, it becomes easier to communicate.” LIVING IT UP IAG spoke with an elderly man enjoying a game of mahjong who is at this facility four times per week. “The place I was going to before operated based on what the facility wanted to do. But here, they focus on us, which is really different from other places. It’s not lonely here. I’m very satisfied since I started coming here.” Seki says the organization has attracted plenty of interest both locally and overseas, although he insists “we are not considering expansion internationally. We operate using Japan’s taxes, so we want to reinvest into Japan’s nursing care industry. It’s better for customers to have many choices. We just want to be one of those options.” While the rest of the day service industry continues along a well-trodden route, Nihon Senior Life is plotting its own course, bringing something new to Japan. Undoubtedly this service will grow as one of the options allowing Japan’s aging population to enjoy life to the fullest. そんな中、アメリカの介護事業の視察に赴いた森氏と関氏が 体験したことが、彼らの事業を大きく変えるきっかけとなる。 ENJOY LIFE 森氏が視察したのは、アメリカはフロリダ州のサンシティ。55歳 以上の住民で構成されることで有名な巨大シニアコミュニティで ある。高齢者がゴルフやジョギングで皆エンジョイしており、随所で ポーカーや麻雀などをプレイする姿も見られ、皆笑顔に溢れてい たという。 また、高齢者住民の多いラスベガスを視察した際に、日中のカ ジノで高齢者がハイタッチして喜ぶ姿があり、どれだけ勝ったのか と見ると僅かなの賭けに勝ったのだという。この「人生をエンジョ イするアメリカ高齢者介護の考え方を日本に持ち込みたい」と強く 感じたそうだ。 ゲーミングによる効果 同施設では、架空の施設内通貨が使用されている。これは「身 体機能訓練 ( 運動 ) 」を受けると支給され、それを使いレクリエー ションの時間にゲーミングで使用する。 ゲーミングは脳の活性化や認知症予防に良いとされている。従 来の計算ドリルの代わりにブラックジャックやバカラ、麻雀で数字を 計算しプレイする。日々の残高や年間の残高でのランキングもあり、 楽しみながら個々の目標を持って継続出来るシステムとなっている。 取締役の関氏によると「同施設には (23 店舗全体で ) 、月間 1,220 人 ( のべ 6,000 人以上 ) が訪問する。平均年齢 83 歳、72% が男性」とのことだ。 「男性利用者はコミュニケーションが苦手な方も多い。そもそ も介護する側とされる側の年齢差のせいで話題も合わないことが 多い。だが、ゲーミングのルールがあることで共通の話題となりコ ミュニケーションもとりやすい」と森氏は語る。 利用者の声 施設内で麻雀に興じていた高齢男性に話を聞いてみると、施設 には週4回通っているという。 「以前通っていた所は施設中心の運営だった。でもここは今ま でと違い利用者中心で(他と)差別化されている。1人で寂しい思い をしない。こちらにきて大満足だ」と満面の笑みをこぼす。 今後の展開について森氏は「国内はもちろん、海外からの問い 合わせも非常に多いが海外展開は考えていない。我々は日本の 税金を使っているので、 ( 利益は ) 日本の介護事業に再投資してい きたい。 利用者からすれば選択肢は多い方が良い。(我々はその) 選択肢の1つとなりたい」と力強く語った。 既存のデイサービスで「スタンド」する ( とどまる ) ことなく、「ゲ ーミング」を「ヒット」した ( 取り入れた ) 新しい介護のカタチ。高齢 者の「エンジョイ・ライフ」を実現するための選択肢の1つとして、こ れからも確実に支持を広げていくのは間違いないであろう 。

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